Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.
slide-1
slide-2

ZBOŽÍ V AKCI

naše cena 1 559,00 Kč (62,36 €)
skladem
naše cena 199,00 Kč (7,96 €)
skladem
naše cena 2 839,00 Kč (113,56 €)
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

naše cena 129,00 Kč (5,16 €)
skladem
naše cena 149,00 Kč (5,96 €)
skladem
naše cena 219,00 Kč (8,76 €)
skladem

26. 05. 2020

Pět překvapivých faktů o množství kofeinu v kávě

O kofeinu už bylo napsáno mnoho. Nejen v odborných publikacích, časopisech a dalších mediích. Ale i na našem blogu. Obecně převládá názor, že až 5 šálků denně je zdraví prospěšných, pokud vám káva dělá dobře. Jenže není šálek jako šálek...

 

 

 

 

Víte, kolik kofeinu obsahuje vaše oblíbená káva? A nemůžete si takhle náhodou s čistým svědomím dopřát i šestou nebo sedmou kávičku? Pět překvapivých faktů o množství kofeinu v kávě vám odkryjeme v tomto článku :-).

 

1/ Arabika versus robusta

Pijete naši výběrovou arabiku Café Santo Domingo? Nebo jste zatím na levnějších kávových směsích, které se obvykle vyrábějí z robusty? Rozdíl je totiž nejen v chuti, aroma a celkovém požitku. Robusta obsahuje až dvojnásobné množství kofeinu ve srovnání s Arabikou.

 

2/ Stupeň pražení

Bavíme-li se o kávových zrnkách předtím, než z nich připravíme výsledný kávový nápoj, tak hraje roli v množství kofeinu i stupeň pražení. Zjednodušeně můžeme říct, že světlejší, tedy slaběji pražená kávová zrnka, obsahují méně kofeinu než zrnka tmavá. Když půjdeme do hloubky, zjistíme ale, že se pražením obsah kofeinu v jednom zrnku nezmění. Intenzivnějším pražením pouze dochází ke zmenšení objemu a hmotnosti zrnka. Ve slaběji praženém kávě je tedy stejný objem kofeinu jako v zrnku praženém tmavě. Rozdíl je ale v množství kofeinu vzhledem k celkové hmotnosti kávy.

 

3/ Výrazná chuť neznamená automaticky více kofeinu

Lidé si často myslí, že chuťově výrazná káva nutně obsahuje větší množství kofeinu. To není tak úplně pravda. Výraznou chuť a aroma má káva čerstvě pražená, čerstvě mletá, dobře skladovaná a káva vysoké kvality. Taková káva zdaleka nemusí obsahovat tolik kofeinu jako vyčpělá laciná směs ze supermarketu.

 

4/ Způsob přípravy

Množství kofeinu ve výsledném nápoji můžete výrazně ovlivnit způsobem přípravy a délkou extrakce kávy. Čím déle necháte kávu extrahovat, tím více kofeinu (ale také tříslovin) se do nápoje uvolní. Taky vám teď přišel na mysl typický český zalévaný „turek“? Ideálně už studený J? Kofeinu obsahuje pochopitelně více než třeba filtrovaná káva. Jeho hlavní úskalí ovšem spočívá ve vysokém obsahu terpenu, který nepříznivě ovlivňuje špatný LDL  cholesterol. Královnou v množství kofeinu zůstává tradiční turecká káva připravovaná v džezvě.

 

5/ A jak jsou na tom další kávové nápoje?

  • Espresso (30 ml): cca 70 mg
  • Frenchpress (230 ml): cca 100 mg
  • Dripper (230 ml): cca 80 mg
  • Cold brew (230 ml): cca 200 mg