Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

ZBOŽÍ V AKCI

naše cena 59,00 Kč (2,36 €)
skladem
naše cena 79,00 Kč (3,16 €)
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

naše cena 799,00 Kč (31,96 €)
skladem
naše cena 679,00 Kč (27,16 €)
skladem
naše cena 379,00 Kč (15,16 €)
skladem

12. 05. 2020

Pandemie na světovém trhu s kávou. Ovlivní ho a jak?

Celosvětový ekonomický pokles způsobený pandemií COVID-19 na omezenou dobu sníží poptávku po kávě. Je otázkou, jak daleko to půjde. Co říká studie vypracovaná v dubnu Mezinárodní organizací pro kávu (ICO)? A co my na to?

 

 

 

 

1/ Velké nadnárodní korporace se předzásobily

 

Už v březnu usilovaly největší světové korporace, které se zabývají kávou, o dřívější termíny dodání svých objednávek ze zemí původu do svých výrobních závodů. Bylo jasné, že dříve nebo později bude docházek k omezení klíčových mezinárodních dopravních tras. K tomu nakonec došlo napříč planetou. V Evropě především v Itálii a Španělsku. Gigantické závody se ale na nějakou dobu podařilo předzásobit.

 

Co to znamená pro spotřebitele? Kávy „supermarketové“ kvality bude v regálech zřejmě dost. Ve skladech ovšem tato káva stráví vlivem předzásobení ještě delší čas než obvykle, což se nutně projeví na aroma i chuti.

 

2/ Snížení poptávky po kávě

 

Svou roli v očekávaném snížení prodeje kávy hraje pokles hrubého domácího produktu. Zpráva Mezinárodní organizace pro kávu uvádí, že pokles světového HDP o jeden procentní bod povede k odpovídajícímu poklesu poptávky po kávě o 0,95 procenta. To odpovídá zhruba množství 1,6 milionu pytlů o hmotnosti 60 kg. Ačkoli spotřeba kávy v posledních letech výrazně rostla, je pravděpodobné, že nyní bude stagnovat nebo dokonce mírně klesat.

 

3/ Snížení příjmů spotřebitelů a poptávka po kvalitní kávě

 

Pandemie zasáhne příjmy velké části spotřebitelů. Tím může utrpět zejména trh s kvalitní výberovou kávou. Je totiž možné, že s nižšími příjmy budou zákazníci preferovat levnější méně kvalitní kávu.

 

Dejte si pozor, abyste nešetřili na nesprávném místě. Cenový rozdíl často neodpovídá rozdílu v kvalitě. Supermarketová káva vyjde jen o něco málo levněji než káva výběrová, rozdíl v chuti a zdravotní prospěšnosti je ale markantní. A jaké je řešení? Než abychom si nechali vzít kvalitní kávu, ubereme raději na množství.... Snad ani to nebude nutné :-)

 

Zdroj: STir – Global  Business Insight on COFFEE and TEA