Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

ZBOŽÍ V AKCI

naše cena 59,00 Kč (2,36 €)
skladem
naše cena 79,00 Kč (3,16 €)
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

naše cena 249,00 Kč (9,96 €)
skladem
naše cena 679,00 Kč (27,16 €)
skladem
naše cena 299,00 Kč (11,96 €)
skladem

19. 05. 2017

Podle nejnovější studie pití kávy zdraví neškodí

 

Vypití až čtyř šálků kávy denně, lidskému zdraví neškodí. S tímto zjištěním přišel tým pod vedením Daniele Wikoffové z Univerzity v Severní Karolíně. Výsledky vychází z porovnání více než 740 studií o kofeinu a publikoval je nedávno časopis Food and Chemical Toxicology.

 

 

V USA denně přijímá kofein 89 % populace (Fulgoni 2015), zájem o studie věnující se vlivu kávy na lidské tělo je tedy pochopitelný. Skupina vědců se proto zaměřila na stovky studií o kofeinu, které vyšly v posledních patnácti letech. Zjišťovala, zda průměrný denní příjem kofeinu může negativně ovlivnit lidské zdraví. U dospělých osob se jednalo o 400 mg denně (asi 3 - 4 šálky filtrované kávy, případně 4 espressa), u těhotných žen o 300 mg (3 espressa) a u dětí šlo o 2,5 mg/kg váhy. Ve výzkumu se pracovalo se zdravými jedinci. Závěry  potvrdily, že výše uvedený denní příjem nemá negativní vliv na zdraví člověka. Milovníci čerstvé kávy si tak mohou bez výčitek dopřát až 4 šálky denně.


Filtrovaná káva vs. espresso. Jaký je obsah kofeinu?


Mezi filtrovanou kávou a espressem je pochopitelně řada rozdílů a to i v množství obsaženého kofeinu. Vliv na jeho obsah ve výsledném nápoji má jak způsob přípravy, tak i použitá surovina. U espressa se často používá směs robusty a arabicy. Pro filtrovanou kávu pak čistě arabica (ta obsahuje až dvojnásobné množství kofeinu). Vzhledem k rozdílným objemům servírovaných nápojů a hlavně odlišnému typu přípravy se ale rozdíly téměř stírají. Při zjišťování množství kofeinu v nápoji se tak lze řídit následujícím:


Espresso - 7 g kávy, 50 - 100 mg kofeinu, 30 ml nápoje

Doppio - 14 g kávy, 100 - 200 mg kofeinu, 60 ml nápoje

Filtrovaná káva (1 šálek) - 12,5 g kávy, cca 125 mg kofeinu, 200 ml nápoje

Filtrovaná káva (clever dripper) - 25 g kávy, cca 250 mg kofeinu, 400 ml nápoje

Filtrovaná káva (Hario V60) - 20 g kávy, cca 200 mg kofeinu, 330 ml nápoje

Red Bull - 80 mg kofeinu, 250 ml nápoje


Běžně se u espressa udává obsah 50 mg kofeinu na šálek (30 ml). Další studie uveřejněná v časopisu Food and Chemical Toxicology však ukázala, že průměrné množství kofeinu na šálek je 64 mg. Výzkum probíhal v Austrálii a autoři zaznamenali až nebývale velký rozptyl v množství kofeinu u jednotlivých značek - od 25 do 214 mg na šálek. Rozdíl zapříčinilo odlišné zpracování, použití káv z různých regionů, případně její nepřesné dávkování.




Může se pít káva v těhotenství?


Dle studie doktorky Wikoffové mohou pít kávu i zdravé těhotné ženy. Nejde jenom o kávu bezkofeinovou, ale i o klasickou zrnkovou. Dle výsledků studie příjem kofeinu do výše 300 mg denně u zdravých těhotných žen není obecně spojován s nepříznivými reprodukčními a vývojovými účinky." Ženy, které pily kávu před těhotenstvím, mohou s kávou dále pokračovat. Začínat s pitím kávy během těhotenství, zvyšovat denní příjem kávy, případně překračovat zmíněnou dávku 300 mg kofeinu (3 šálky) se však nedoporučuje. Pamatujte, že kofein obsahují například i černé čaje, energetické nápoje, případně různé podpůrné tablety. Ve výsledku je tak potřeba tento další příjem kofeinu započítat.