Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

ZBOŽÍ V AKCI

naše cena 59,00 Kč (2,36 €)
skladem
naše cena 79,00 Kč (3,16 €)
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

naše cena 249,00 Kč (9,96 €)
skladem
naše cena 259,00 Kč (10,36 €)
skladem
naše cena 149,00 Kč (5,96 €)
skladem

02. 06. 2017

Káva: prospívá, nebo škodí?

Otázka ohledně prospěšnosti či škodlivosti kávy se objevuje stále častěji. Jak to tedy s kávou doopravdy je?



 

Dřívější studie její příjem nedoporučovaly, ty současné pití kávy naopak chválí. A jak je to s kávou a mlékem? Opravdu tato kombinace škodí slinivce, žaludku, dvanácterníku a přináší i bolesti bederní páteře?

Na řadu otázek odpověděli vědci na jaře 2017, kdy publikovali rozsáhlou studii, které jsme se věnovali v článku Podle nejnovější studie pití kávy zdraví neškodí. Další otázky pak pro diváky zodpověděla PharmDr. Margit Slimáková ve svém videu, které přikládáme níže. Zaměřila se nejen na silné slazení kávy, pití kávy s mlékem, ale i na to, zda je možné pít kávu v těhotenství.

 

**VIDEO**

 

PharmDr. Margit Slimáková tak potvrdila výsledky obsáhlé studie a vyvrátila mylnou domněnku o škodlivosti kávy. Současně vyzdvihla její antioxidační schopnosti a podpořila pití kávy bez velkého množství cukru a dalších přidaných dochucovadel. Níže přikládáme přepis obsahu videa.

 

 

"Je pravda, že káva byla v historii očerňována a viněna ze spousty zdravotních problémů. Udávalo se, že způsobuje impotenci, rakovinu, vysoký krevní tlak a doporučovalo se ji spíše nekonzumovat. V posledních letech se ale zdá, že se vědecké studie předhánějí v doporučeních, jak nám káva prospívá. Došlo k naprostému zvratu.

Třeba hned několik studii našlo u konzumentů kávy až o 65 % menší riziko vzniku Alzheimerovy choroby. Harvardova studie z roku 2011 zjistila u žen konzumujících 4 a více šálků kávy denně o 20 % nižší riziko demence a další studie tvrdí, že konzumace 4-5 šálků denně prodlužuje život. Kde se vzaly tyto rozpory? Dřívější stude byly méně kvalitní. Nerozlišovaly konzumenty kávy, kteří vyznávají zdravý životní styl a konzumenty, kteří zároveň s kávou příjimali velké množství alkoholu, preferovali sedavý způsob života a kouřili. Jejich nezdravý životní styl tak ve studiích zamaskoval příznivé účinky kávy.

Takže káva s jistotou v naprosté většině případů zdraví prospívá. Proč? Obsahuje alkaloid kofein. To je látka, která povzbuzuje činnost mozku, zkracuje dobu reakce i zlepšuje paměť. Je ale třeba dodat, že tyto účinky jsou krátkodobé a opakovaným užíváním kávy se snižují. Je ale obrovsky zajímavé, že běžní jedlíci, kteří příliš neholdují ovoci a zelenině a dopřávají si poměrně dost kávy, přijímají v kávě více antioxidantů (ochranných látek), než dohromady ze zeleniny a ovoce. Takže káva je velkým zdrojem antioxidačních látek.

Může tedy někomu káva škodit? Je pravda, že káva mírně zvyšuje krevní tlak a lidé s hypertenzí by si měli dávat pozor. I když je to efekt, který je opět jen krátkodobý, a s další konzumací kávy se omezuje. Káva může u někoho narušovat spánek, takže pokud mám klienta, který má se spánkem problémy, doporučuji u něj kávu nekonzumovat v odpoledních a večerních hodinách. Káva se ještě pořád nedoporučuje pro těhotné ženy, protože nemáme dostatek studií, které by jasně řekly, že to je bezpečné.  Podle mne však káva může být nejvíce nebezpečná, pokud ji konzumujeme nikoli jako nápoj, ale jako dezert. V případech, kdy si ji dosladíme, přidáme dochucovadla a smetanu, pak může být taková káva zdrojem obrovského množství kalorií a skutečně to není nápoj, který by nás povzbuzoval a prospíval nám, ale je to už jen dezert." PharmDr. Margit Slimáková


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ