Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

ZBOŽÍ V AKCI

naše cena 59,00 Kč (2,36 €)
skladem
naše cena 79,00 Kč (3,16 €)
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

naše cena 679,00 Kč (27,16 €)
skladem
naše cena 259,00 Kč (10,36 €)
skladem
naše cena 299,00 Kč (11,96 €)
skladem

27. 06. 2017

Host vs. majitel. Kdo je v kavárně pánem?

 

 

V našem městě, čítajícím kolem třiceti tisíc obyvatel, se rodí nové cukrárny, kavárny i restaurace, jako houby po dešti. Rekonstruují se staré prostory, oživují se léta chátrající místa, zvětšuje se a přistavuje se, nebo se jen mění nájemce. Je bezva, když město žije.

 

Dokonalá symbióza

 

Brblání, lítý konkurenční boj i prostá lidská závist, občas zabíjí podstatu tohoto druhu podnikání. Ano, jistě, podnikatel zcela jistě neotevře novou kavárničku či restauraci proto, aby zde zdarma a nezištně rozdával kávičky, dortíky či polední menu zdarma. Je to jeho živobytí. Pro obyvatele či turisty je to však skvělá možnost jak vyrazit na kafe, odreagovat se od starostí v práci, dát si dvojku bílého a probrat partnera, nebo si dát zákusek se sousedkou, která je taky léta sama. Tyto podniky zkrátka slouží nám lidem. K tomu, abychom nebyli sami. Lákají nás vyrazit ven a poklábosit, vyvětrat hlavu, dát si dobrou kávu, nebo jen tak nerušeně sedět a pozorovat cvrkot kolem sebe.

 

Náš zákazník, náš pán

 

Ano, samozřejmě. Ale tak jako se bez rozmyslu nepoženu pod kola kamionu na přechod pro chodce, protože někde v zákoně je napsáno, že mám jako chodec přednost, tak se nezačnu v jakémkoli zařízení, obchodě či podniku chovat jako pán tvorstva, kvůli kterému právě teď a tady musí všichni sednout na zadek. Ohleduplnost, slušnost a omšelá vzájemná úcta, je to, co nám občas chybí. Ať provozovatelům tak zákazníkům. A rozhodně není fádní věta, že kdo se usmívá, šíří radost kolem sebe, a ten, kdo jen bručí, otráví všechny ostatní. Jen si občas všimněte, že to je obyčejné lidské pravidlo – opičit se. A tak zkuste, ať jste na té či oné straně barikády, více používat to, co je opravdu zadarmo – úsměv.

 

Mluvte, mluvte, mluvte!

 

Komunikace je to, co nám trochu mobilní telefony, tablety a sociální sítě berou. Paradoxně. Majiteli či obsluze u kávovaru opravdu v její snaze zlepšovat se vůbec nepomůže, když budete hned fotit nepovedené espresso a sdílet fotku na facebooku, bez slůvka zmínky o tom, že jste nespokojeni. Nebojte se přímo oslovit obsluhu a zeptat se, proč to dnes tak trvá, že káva je slabší než obvykle, nebo že minule jste měli mléko u expressa ohřáté a teď je jak led. Naopak kuchaři, provozní i servírky zkrátka musí vyrazit s kůži na trh a zeptat se hosta, zda je vše v pořádku, zda mu kafe chutnalo a i banální věta, „Budeme se těšit na příští návštěvu“, a k ní přibalený úsměv rozhodně zvýší šance, že se host vrátí.

 

S dětmi všude? Proč ne?! Myslete však na ostatní

 

Dnešní doba už neizoluje maminky na mateřské, ani rodiny s malými dětmi doma, odkázané jen na vzájemné návštěvy rodin. Děti jsou součástí našich životů, často přínosem pro ostatní, ale také rušivým prvkem. Mluvit rodičům do výchovy není zrovna oblíbené, rozhodně však pokud jdete se svými potomky, myslete na to, že když vyrazíte bez nich, chcete mít také svůj klid, stejně jako ostatní hosté. Proto ohleduplnost je to, co rodinám s dětmi sluší nejvíce. Z pohledu majitelů je pak chytrou volbou, pokud ve svém podniku připraví malým návštěvníkům koutek, kde si mohou vyhrát, kreslit či stavět, aniž by rušili ostatní.

 

Prostředí útulné a čisté

 

Čistota a útulnost je vcelku jasná věc. Krásný interiér si rozhodně nechcete nechat pokazit návštěvou toalety, která vypadá jako z roku jedna. Vše by tedy mělo ladit i vonět zároveň, myslet tak musíte opravdu na vše – od dostatku toaletních papírů po vůni na WC. Do zařízení interiéru není potřeba investovat šílené cifry. Mnohdy stačí, aby se host cítil útulně a příjemně. Vyladit takové detaily, jako nápaditý nápojový či jídelní lístek, venkovní cedule lákající k návštěvě udržovat stále čitelnou a cedulky s cenou a názvem ve vitríně vyšperkovat čitelně i esteticky, to jsou maličkosti, které umí velké divy.

 

Služby příjemné a čitelné

 

Příjemná obsluha, vítající vás s úsměvem už od vchodu, a nešpitkající si o vás otočená zády, to vše dokouzlí atmosféru, kterou chcete znovu zažít. Velkou roli pak hraje kvalita poskytovaných služeb. Může se stát, že se něco přesolí, nedosolí, ale pokrm, káva i zákusek by měly být vždy servírovány stejně, ve stejné kvalitě. Zkrátka, pokud naučíte hosta, že ke kvalitní kávě podáváte vodu, mělo by to být už jaksi pravidlem, a ne pokaždé jen dle nálady obsluhy či jen na určité směně. Stejné je to s pozorností ke kávě v podobě čokoládky, sušenky atd., nebo u oříšků k prvnímu pivu. Pokud se týká pokrmů – opět, měly by vždy vypadat lákavě a alespoň přibližně podobně, pokud tedy nemáte přímo v jídelním lístku různé variace. U zákusků, koktejlů, šejkrů, amerických limonád pak stejný obsah, velikost či tvar sklenice či nazdobení šlehačkou či ovocem by měl být standard. Samozřejmě, může se stát, že zkrátka nemáte, něco dojde nebo se nepovede, s omluvou by jste však na to měli vždy hosta sami předem upozornit.

 

Co nejvíce rozpálí doběla?

 

A víte, co rozhodně hosté nesnáší? Stálé opakování, že nestíháte, že přišlo právě mnoho hostů, nebo že jste na směně sami. A na co jsou úplně všichni hosté alergičtí? Když musí čekat, zatímco si obsluha obsluhuje facebookový účet místo péče o zákazníka, neodnáší průběžně prázdné nádobí ze stolu a nedá při placení účet.

A co nesnáší obsluha? Když se vytratí kouzelná slovíčka prosím, děkuji, dobrý den a na shledanou, stejně jako nesmyslné vymýšlení pokrmů mimo jídelní lístek, když to zkrátka z podstaty zařízení není možné, nebo když si stěžujete kudy chodíte, ale v zařízení rozdáváte úsměvy a ani slovíčko nespokojenosti nevypustíte k těm pravým uším, které by tak rády vylepšovaly svůj podnik k vaší maximální spokojenosti.